Zaměstnávání žen se vyplácí

 

Řada firem již si uvědomila, že dělat programy pro zaměstnávání žen po rodičovské dovolené či pro muže a ženy nad určitý věk se vyplatí. Zejména velké firmy s velkým počtem zaměstnankyň si spočítaly, že pokud se jim vysoké procento žen po rodičovské nevrátí, stojí je to velké peníze (protože náklady na zaškolení nového zaměstance/kyně se nevrátí). Bohužel ve srovnání s vyspělými evropskými zeměmi je u nás takových podniků zatím jen málo – ty, které už s programy na zaměstávání žen po rodičovské či lidí nad 50 začaly, jsou především firmy se zahraniční účastí, které to znají z jiných zemí.

Nicméně i v České republice se už najde celá řada příkladů dobré praxe. V současé době vznikly nové webové stránky www.gender-competence.eu (projekt GeCo), kde se nachází databáze zatím 75 takových konkrétních případů. Netýkají se jen prosazování rovných příležitostí žen a mužů či slaďování rodinného a profesního života pro rodiče malých dětí, ale jsou určeny také lidem pečujícím o staré a nemohoucí členy rodiny. Informaci o databázi je žádoucí šířit mezi zaměstnavatele co nejvíce.

Například Česká spořitelna má od roku 2008 program Diversitas. V jeho rámci jsou podporováni rodiče malých dětí, ženy do vedoucích funkcí, lidé nad 55 či zdravotně postižení. Tyto aktivity se firmě vyplácejí – například vytvoření podmínek pro matky po rodičovské dovolené, aby se do spořitelny vracely, ušetří celkem vysoké náklady na zaškolování nových zaměstnanců..Podobné programy zavádějí také Komerční banka či ČSOB.

Společnosti, které už takové programy mají, se mohou zúčastnit soutěže “Firma roku: rovné příležitosti”, kterou pořádá nezisková orgaizace Gender Studies. Na letošní přihlášku už je pozdě. Kdybyste se ale chtěli inspirovat pro příští rok, podívejte se na www.rovneprilezitosti.ecn.cz . Pro zajímavost – v roce 2011 se vítěznými firmami staly Česká spořitelna (1. místo), dm drogerie markt ČR (2. místo) a IBM ČR (3. místo).

 

Autorka : Mgr. Michaela Marksová - expertka na problematiku rovných příležitostí